Student V godine na studijskom programu
Saobraćaj i transport, Petar Krasić, nagrađen od strane Evropskog Saveta za Bezbednost Saobraćaja iz Brisela za projekat pod nazivom „Roads to Respect“. Projekat pod nazivom „Roads to Respect“ (R2R), pokrenut je od strane Evropskog Saveta za Bezbednost Saobraćaja (European Transport Safety Council) na temu „Otklanjanje crnih tačaka“, a Fakultet tehničkih nauka iz Novog Sada kao jedan od učesnika ostvario je izuzetan uspeh.
Poziv na konkurs studentima FTN-a upućen je od strane Daniela Ugartea i Gabrijela Simčića, zaposlenih u ETSC-u, koji su naš fakultet posetili u junu 2008. Projekat je obuhvatio i studente sa Univerziteta u Sloveniji, Hrvatskoj, Rumuniji, Bugarskoj, Grčkoj i Kipru, sa ciljem povezivanja studenata istog profesionalnog opredeljenja. Na konkurs se prijavilo 14 studenata iz Srbije, dok je ukupno bilo prijavljeno 78 studenata iz sedam zemalja Evrope.
Student tada treće godine saobraćajnog odseka, Petar Krasić, i asistent i student
doktorskih studija Svetlana Bašić su dobili učešće u projektu, na osnovu ideja koje su kasnije realizovali u stvarne projekte. Nakon selekcije studenata, isti su krajem septembra 2008. godine otputovali u Brisel gde su pohađali petodnevni kurs na temu bezbednosti saobraćaja, upravljanja opasnim mestima na putevima, kao i političkih aktivnosti u cilju implementacije svojih projekata. Predavanja su držali stručnjaci iz oblasti sobraćaja, političkih nauka, članovi Evropskog Parlamenta, nevladinih organizacija i kompanija koje posluju u Evropi, a sve u cilju proširivanja znanja iz oblasti bezbednosti saobraćaja. Takođe, studenti su u Briselu predstavili svoje idejne projekte i napravili plan za dalji rad na projektima i njihovoj implementaciji. Nakon povratka u Srbiju, studenti su imali devet meseci da rade na tehničkom delu projekta i na političkoj kampanji. Svaki student je napravio svoj plan i aktivnosti koje su bile u skladu sa temom projekta.
Petar Krasić iznosi neka od iskustava: „Za tehnički deo projekta stvari su bile jasne, prepoznati crnu tačku, odrediti problematiku i nepovoljne elemente koje postoje a zatim definisati predloge za poboljšanje uslova odvijanja saobraćaja. Politički deo je naravno teži i predstavlja izazov jer smo mi studenti tehničkog fakulteta i nemamo iskustva u toj oblasti. Od saradnje sa MUP-om, administracijom fakulteta, kao i traženjem podrške kompanija, nevladinih organizacija i prikupljanjem sponzorstava za implementaciju, posao nije bio nimalo lak.“
Nakon datog roka, svi studenti su imali zadatak da sastave izveštaj o ostvarenim aktivnostima i rezultatima rada i pošalju ga u Brisel do kraja jula 2009. godine.
Rukovodstvo ETSC-a je formiralo žiri koji je pregledao izveštaje studenata. Žiri je doneo odluku da su pobednici „Roads to Respect“ projekta za 2008. godinu: Petar Krasić (Srbija), Petros Sekeris (Grčka) i Marios Phillipou (Kipar). Za uložen trud Evropski Savet za Bezbednost Saobraćaja je odlučio da nagradi studente. Petar Krasić će 29. septembra ove godine otputovati u Brisel, gde će prisustvovati dodeli nagrada i predstaviti svoj projekat u Evropskom Parlamentu pred članovima Evropske Komisije, Evropskg Parlamenta, članovima Evropskog Saveta za Bezbednost Saobraćaja, kompanija Toyota-e, 3M-a, kao i novim učesnicima R2R projekta. To je idealan način da se sledećoj generaciji studenata prikažu realni potezi koji dovode do poboljšanja uslova bezbednosti saobraćaja, uz male investicije u implementaciju projekata.
Projekat se trenutno implementira u Srbiji a tiče se lokalnog puta Panonija – Bajša. Lokalne vlasti opštine Bačka Topola su, nakon prezentacije koju je Petar održao u zgradi opštine, odlučile da implementiraju projekat i na taj način sačuvaju mnoge živote. Korist koja proizilazi iz svega ovoga je neprocenjiva. Saobraćajne nezgode su na ovom putu u velikoj meri prouzrokovane lošim održavanjem puta kao i nedostatkom odgovarajuće saobraćajne signalizacije.
Sredstva uložena za saniranje posledica saobraćajnih nezgoda puta Panonija – Bajša bi dala više koristi da su uložena u saobraćajnu signalizaciju i opremu za bezbednost saobraćaja. Dok se materijalna šteta može nadoknaditi novcem, ljudski život nema cenu i predstavlja najveći gubitak za društvo. Upravo je spašavanje ljudskih života cilj ovog projekta i u tome se ogleda njegov značaj.