II savetovanje sa međunarodnim učešćem u organizaciji
Departmana za saobraćaj FTN pod nazivom „Savremene tendencije unapređenja saobraćaja u gradovima“ održaće se 15. i 16. oktobra 2009. godine u hotelu Park.
Akcenat savetovanja je na sve većem broju putničkih automobila u našim gradovima u kojima i dalje nije učinjen vidniji napredak u razvoju ulične mreže, unapređenju sistema parkiranja i poboljšanju sistema javnog gradskog i prigradskog prevoza. Jedini »napredak« koji je evidentan u predhodne dve godine je sve više automobila i otrovnih gasova na našim ulicama kao i sve tragičnije posledice saobraćajnih nezgoda. Glavni uzroci su i dalje isti: nedovršeni sistemi ulične mreže, neadekvatno rešavanje problema parkiranja, uglavnom na štetu pešaka, u većini gradova drastičan pad kvaliteta javnog prevoza. Istraživanja u saobraćaju ukazuju da ukoliko se nastavi trend stopa rasta saobraćaja od 2 – 3% godišnje, u našim gradovima do 2010. godine jednovremeni broj vozila u saobraćaju će da se poveća za najmanje 10 – 15 % čime bi, u većini slučajeva, bio prevaziđen kapacitet glavnih gradskih saobraćajnica.
Kakve promene mogu da se očekuju u saobraćaju, posebno u gradovima? Mi na to nemamo odgovor. Nesumnjivo je da će, ako već sada opada promet goriva, biti manje vozila u saobraćaju. Da li je to šansa da u ovim kriznim vremenima da se započne nešto što je već trebalo odavno, o čemu se pričalo na prošlom, I Savetovanju? Moto, koji je tada prihvaćen, »U susret humanom gradu« ostaje i dalje. »Humani grad« jedno od načela održive mobilnosti, čiji principi u sadašnjim okolnostima novonastale krize dobijaju još više na značaju.
Principi »Održivog transporta« (»Sustainable Transport«) su izazvali čitavu revoluciju u pristupu i metodama rešavanja problema saobraćaja u gradovima. Održivi transport nastao u okviru pokreta »Održivi razvoj« (»Sustainable Development«), čiji osnovni princip glasi: »Održivi razvoj jeste razvoj koji zadovoljava potrebe sadašnjice, a da ne dovodi u pitanje sposobnost budućih generacija da zadovolje vlastite potrebe«, prihvaćen je kao način delovanja u rešavanju problema saobraćaja u gradovima u većini razvijenih zemalja u svetu. Održiva mobilnost (Sustainable mobility), Nova mobilnost (New Mobility), Zeleni transport (Green Trasport), Održiva infrastruktura (Sustainable Infrastructure) i sl., podrazumevaju mere proizašle iz definicije održivog transporta čiji je osnovni cilj smanjenje stepena korišćenja automobila uz istovremeno povećanje mobilnosti stanovništva u gradovima.
Osnovni cilj ovogodišnjeg Savetovanja je da se stručna javnost upozna sa mogućim merama štednje u saobraćaju, ali ne na štetu smanjene mobilnosti, već naprotiv da se ukaže kako i u uslovima štednje mogu da se koriste alternativni vidovi saobraćaja koji ne ograničavaju mobilnost.
Da bi ovaj cilj bio ostvaren, eminentni strani i domaći autori sa iskustvima iz prakse koja je primenjiva i u našim uslovima, kao i kolege sa internacionalnim iskustvom u rešavanju problema urbanog saobraćaja, postaraće se da nam prenesu svoja saznanja i pomognu nam da pokušamo da ih primenimo u našim uslovima. Ovakva razmena iskustava omogućava da se definišu problemi koji su, manje više, zajednički za sve naše gradove, a potom i način kako da se institucionalizovano zajednički rešavaju, kao što to već duže vreme čine neki gradovi u EU (OPIUM Consortium).