Program se primenjuje od 01.10.2013..
Cilj predmeta Menadžment inovacija i promena jeste da omogući studentima da razumeju koncepte inovacija i promena, njihove međuzavisnosti i da na bazi tog razumevanja razviju znanja i veštine neophodne za upravljanje inovacijama i promenama. Cilj predmeta je da kod budućih inženjera razvije sposobnosti (1) analize dosadašnjeg i budućeg razvoja tehnologije i tržišta povezanog sa određenim proizvodom/uslugom ili procesom; (2) prepoznavanja izvora promena unutar i van organizacija; i (3) sinteze odgovarajućih strategija za upravljanje inovacijama i promenama. Dodatno, studenti će steći osnovna znanja o elementima i zaštiti intelektualne svojine.
Studenti koji odslušaju predmet, izvrše predispitne obaveze i polože ispit stiču kompetencije da: (1) koriste alate za analizu razvoja tehnologije i tržišta povezanog sa određenim proizvodom/uslugom ili procesom; (2) da na osnovu rezultata analize izvode zaključke, predlažu i upoređuju različite inovacione strategije; (3) oblikuju akcioni plan kojim se vrši primena odabrane strategije i (4) učestvuju u primeni strategije kroz razvoj samostalnog (na tehnologiji zasnovanog) preduzetničkog poduhvata ili u preduzeću sa pozicije inženjera koji se bavi razvojem novih proizvoda, koji vodi istraživački tim ili se nalazi na rukovodećoj poziciji. Takođe, biće osposobljeni da analiziraju kontekst promene u različitim organizacijama i definišu strategije i planove za usvajanje i kreiranje promena.
Predmet razmatra oblast menadžment inovacija i promena iz dve različite perspektive: perspektive malih, brzo rastućih inovativnih firmi i perspektive velikih kompanija u privatnom sektoru. Ključne promene u organizaciji i spoljašnjem okruženju. Prepoznavanje, izbor, usvajanje i reagovanje. Različiti modeli upravljanja promenama; detaljan opis Adižesovog modela upravljanja promenama. Donošenje kvalitetnih odluka. Elementi efikasnog sprovođenja odluka u preduzeću. Strategije sprovođenja promena. Organizacija i promene, uticaj inovacionih aktivnosti na promene u preduzeću. Upravljanje promenama u uslovima krize. Tipologija inovacija. Inovacije i promene. Inovacija kao menadžment i inženjerski proces. Modeli inovacionih procesa od ideje do realizacije. Inovacione strategije. Inovacija i uticaj tehnoloških trajektorija; Unutrašnji procesi i resursi; Uloga intelektualne svojine u menadžmentu inovacija. Karakteristike inovativnih organizacija (tipovi, karakteristike, organizaciona struktura i organizaciona kultura). Inovacioni radar.
Nastava na predmetu se odvija kroz predavanja i vežbe. Predavanja kombinuju teoriju i praktične primere koji su osnova za diskusiju. Predavanja delom realizuju gostujući predavači. U okviru vežbi, rad će se odvijati u grupama i samostalno. Deo vežbi se odvija kroz posetu odgovarajućim organizacijama – poslovnim inkubatorima, Zavodu za intelektualnu svojinu i sl.
Autori | Naziv | Godina | Izdavač | Jezik |
---|
Isak Adižes | Upravljanje promenama - dopunjeno i revidirano izdanje | 2015 | Adizes SEE, Novi Sad | Srpski jezik |
Tekić, Ž., Borocki, J., | Menadžment inovacija i promena - elektronska skripta | 2019 | Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad | Srpski jezik |
B.Senior, S.Swailes | Organizational Change | 2010 | Pearson Educational Limited | Engleski |
Dawson, P., Andriopoulos, C. | Managing change, creativity and innovation | 2014 | SAGE Publications, LA, USA | Engleski |
Kaufman, J., Woodhead, R. | Stimulating innovation in products and services: with function analysis and mapping/eng> | 2012 | Wiley-Interscience, Hoboken | Engleski |
Predmetna aktivnost | Predispitna | Obavezna | Broj poena |
---|
Prisustvo na vežbama | da | da | 5.00 |
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija | ne | da | 70.00 |
Prisustvo na predavanjima | da | da | 5.00 |
Seminarski rad | da | da | 20.00 |
| Ime i prezime | Vid nastave |
---|
| | Predavanja |
| | Auditorne vežbe |
| | Računarske vežbe |
| | Računarske vežbe |