Predmet: Gradovi u tranziciji - kulturološki, društveni i prostorni aspekti
(19 -
RPR195) Osnovne informacije
Matične organizacione jedinice predmeta
Program predmeta
Program se primenjuje od 01.10.2013.. U okviru predmeta, studenti će se steći znanja o savremenim teorijskim i metodološkim postavkama istraživanja procesa transformacije gradova u tranzicionom periodu, sa ciljem sagledavanja uticaja socio-prostornog restrukturiranja na kulturološke i društvene funkcije urbane sredine. Teme relevantne za proučavanje ovog procesa biće predstavljene kroz studije slučajeva, uz kritičku analizu uzroka i ocenu i/ili projekciju njegovih pozitivnih i negativnih efekata. Osnovni cilj predmeta je da omogući razumevanje međuzavisnosti društveno-ekonomske tranzicije i urbanog razvoja, uzevši u obzir kulturološke, društvene i prostorne promene i njihove implikacije na urbane procese. Ovakav pristup omogućio bi definisanje adekvatnog metodološkog i praktičnog okvira za planiranje i upravljanje procesima urbanih transformacija. Studenti će biti osposobljeni da kritički pristupaju analizi uzroka i posledica tranzicionih procesa u kontekstu kulturoloških, društvenih i prostornih promena na nivou grada. Oni će takođe steći i teorijske i praktične kompetencije koje su od značaja za uspostavljanje interdisciplinarnog modela kontinualne i aktivne saradnje prilikom definisanja kriterijuma i smernica za dugoročno planiranje i uspešno sprovođenje socio-prostornih transformacija gradova u uslovima tranzicije. - Procesi transformacije gradova u tranziciji – regionalni kontekst; Procesi transformacije kapitalističkih gradova; Od socijalističkog do postsocijalističkog grada – uloga tranzicije; Kulturološke funkcije grada i njihov značaj; Tranzicija kao podsticaj za unapređenje urbane kulture; Društveni aspekt tranzionih procesa – kritička analiza; Kontinuitet i promene u urbanom razvoju – uticaj tranzicije; Studije slučaja. Metoda kritičke analize; Ilustrativno-demonstrativna metoda; Metoda sinteze usvojenih znanja; Interakcija između učesnika u nastavnom procesu.
|