Program se primenjuje od 01.10.2013..
Cilj predmeta je da studenti ovladaju osnovnim znanjem o različitim proizvodnim strategijama koje omogućavaju povećanu konkurentnost preduzeća i stiču kompetencije za prepoznavanje, formulisanje i primenu različitih proizvodnih strategija kako u proizvodnom tako i u socijalnom kontekstu i primenu osnovnih principa, metoda, alata i tehnika odabranih strategija.
Po završavanju kursa, studenti će stečenim kompetencijama biti osposobljeni da: razumeju različite koncepte i značaj različitih proizvodnih strategija za konkurentnost proizvodnog sistema; identifikuju, formulišu i primene različite strategije i time doprinesu podizanju konkurentnosti preduzeća; primene različite principe, metode i tehnike u inženjerskoj analizi i proceni mogućnosti za povećanje konkurentnosti proizvodnog sistema na lokalnom, regionalnom i u globalnom kontektstu; projektuju i revitalizuju proizvodne sisteme različite vrste.
Uvodna ramatranja. Osnovni prilazi u razvoju proizvodnih sistema - CIM, LEAN i Efektivni sistemi. Tendencije u razvoju proizvodnih sistema. Tendencije promena u okolini preduzeća. Prostorne strukture. Fleksibilnost sistema. Pogodnost upravljanja. Efektivnost sistema. Efektivni proizvodni sistemi. Opšti model tokova materijala. Prilazi u oblikovanju prostornih struktura sistema (procesni i predmetni). Prilazi u oblikovanju proizvodnih sistema (pojedinačni i grupni). Grupna tehnologija. Ćelijska proizvodnja i grupne tehnologije. IIS prilaz u razvoju efektivnih proizvodnih sistema. Metoda klsifikacija. Metode analize tokova u sistemu. Uvod u LEAN prilaz. KAIZEN-kontinualno unapređenje. Mapiranje toka vrednosti (Value Stream Map – VSM). LEAN principi. LEAN alati. Vizuelni menadžment i 5S. Gubitci u procesu proizvodnje. Standardne procedure. Brza izmena alata (SMED). JIT. Kanban. Kvalitet (Quality Assurance). Kontinualni tok (Heijunka). Projektovanje radnih jedinica. Proizvodnja svetske klase (World-Class Manufacturing). Mass customisation.
Da bi se postigli postavljeni ciljevi ishoda obrazovanja u nastavnom procesu se koristi kombinacija predavanja, vežbi, laboratorijskih vežbi i studije slučaja za savladavanje različitih poglavlja u nastavnom predmetu. Pored navedenog redovno se održavaju i konsultacije. Jedan deo materijala sadrži osnovna teorijska znanja koja se odnosi na različite proizvodne strategije. Drugi deo materijala proširuje materiju koja se odnose na različite proizvodne strategije, čime se studentima prenosi dovoljno znanja da mogu samostalno inženjerski analizirati konkretne probleme, koji se odnose na proizvodne sisteme i proizvodnju uopšte i potom donositi odgovarajuće zaključke. Studije slučaja se koriste da integrišu ove teme i pokazuju studentima kako su različite tehnike međusobno povezane i primenjene u stvarnim životnim situacijama.
Autori | Naziv | Godina | Izdavač | Jezik |
---|
James P. Womack, Daniel T. Jones | Lean razmišljanje - Lean Thinking | 2012 | Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu | Srpski jezik |
Grupa autora | Grupna tehnologija i ćelijska proizvodnja | 1998 | Kluver Academic Publishers | Srpski jezik |
Zelenović, D. | Projektovanje proizvodnih sistema | 2009 | Univerzitet u Novom Sadu - Fakultet tehničkih nauka | Srpski jezik |
Predmetna aktivnost | Predispitna | Obavezna | Broj poena |
---|
Prisustvo na vežbama | da | da | 5.00 |
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija | ne | da | 70.00 |
Prisustvo na predavanjima | da | da | 5.00 |
Seminarski rad | da | da | 20.00 |
| Ime i prezime | Vid nastave |
---|
| | Predavanja |
| | Predavanja |
| | Auditorne vežbe |
| | Auditorne vežbe |
| | Auditorne vežbe |