Predmet: Ekonomika preduzeća
(12 -
IM1014) Osnovne informacije
Matične organizacione jedinice predmeta
Program predmeta
Program se primenjuje od 01.10.2013.. Cilj predmeta Ekonomika preduzeća, kao fundamentalne, mikroekonomske (naučne i nastavne) discipline jeste razumevanje organizacije/preduzeća kao fenomena svojstvenog tržišnoj privredi, analiza poslovne orijentacije preduzeća i izbora potrebnih i odgovarajućih resursa, izučavanje konkretne poslovne stvarnosti preduzeća (tehničkih elementa ulaganja i elementa rezultata, kao i njihove međusobne uslovljenosti), zatim rasta i razvoja preduzeća, efekata primene novih tehnoloških i radnih metoda, usvajanje osnovnih znanja iz oblasti teorije troškova (vrste, priroda troškova, dinamika, obračun), kao i razumevanje internih i eksternih faktora poslovne efikasnosti i efektivnosti poslovanja. Ovo podrazumeva odgovarajuću klasifikaciju i sistematizaciju teorijskih objašnjenja određenih zakonitosti koje vladaju u toj konkretnoj poslovnoj stvarnosti, kao i izbor metodoloških rešenja u oblasti praktične primene naučnih spoznaja. Nakon savladavanja materije koja se odnosi na konkretnu poslovnu stvarnost (tehniku, tehnologiju i ekonomiju) preduzeća, studenti će biti osposobljeni da, iz inženjerskog ugla razumeju osnovne principe funkcionisanja mikroekonomije i zakonitosti koje vladaju u njoj, tehničke i ekonomske faktore koji utiču na njenu dinamiku, s ciljem da se uspešno uključe u poslovnu praksu. Na ovaj način, studentima se stvaraju pretpostavke i svojevrsna osnova za dalje razumevanje pririode upravljačke funkcije u preduzeću, odnosno tri značajne dimenzije menadžmenta: procesi, strukture i ponašanja. Struktura dimenzija menadžmenta uključuje formalne pojmove organizacije kao što su podela rada, delegiranje, ovlašćenja, departmentalizacija i obim menadžmenta. Teorijska nastava: Uvod u ekonomiku preduzeća (Ekonomika preduzeća kao posebna disciplina, definisanje ekonomike preduzeća; Predmet, zadatak i cilj izučavanja ekonomike preduzeća; Usmerenost ekonomike preduzeća, metodologija izučavanja); Uloga preduzeća u tržišnoj privredi (preduzeće kao fenomen imanentan tržišnoj privredi, definisanje preduzeća, savremeni organizacioni oblici preduzeća u tržišnoj privredi); Konkretna poslovna stvarnost preduzeća (tehnički i ekonomski elementi ulaganja, elementi rezultata, odnos elemenata rezultata i elemenata ulaganja, faktori koji utiču na konkretnu poslovnu stvarnost preduzeća); Izražavanje elemenata trošenja (pojam utrošaka i troškova elemenata proizvodnje, troškovi i izdaci); Stepen iskorišćenosti kapaciteta i dinamika troškova elemenata proizvodnje (pojam proizvodnih kapaciteta, tehnička i ekonomska klasifikacija proizvodnih kapaciteta, dinamika troškova u zavisnosti od stepena korišćenja proizvodnih kapaciteta - fiksni i varijabilni troškovi); Rezultati reprodukcije (proizvod, funkcije proizvoda, grupisanje proizvoda, ukupan prihod organiozacije, račun dobiti i gubitka, prag rentabilnosti); Poslovna efikasnost i efekivnost organizacije (pojam poslovne efikasnosti i efektivnosti, pokazatelji ekonomije reprodukcije - produktivnost, ekonomičnost i rentabilnost poslovanja organizacije). Praktična nastava - vežbe na praktičnim primerima iz domena konkretne poslovne stvarnosti preduzeća - prezentacija projekata, seminarskih i pristupnih radova, rešavanje studija slučajeva. Predavanja, vežbe, konsultacije, razmatranje konkretnih problema iz oblasti ekonomije preduzeća.
|