Програм се примењује од 12.10.2009..
Већина инжењерских проблема од интереса су алгоритамски тешки, у погледу трошења критичних рачунарских ресурса (време, простор, број процесора). У недостатку ефикасних детерминистичких или апроксимативних алгоритама за решавање алгоритамски тешких проблема, адекватно дизајниране и примењене (мета)хеуристике дају прихватљива (субоптимална) решења у прихватљивом времену. Образовни циљ овог курса је да на организован начин и на једном месту да упоредни преглед (мета)хеуристика и soft-computing техника које су широко распрострањене у практичном инжењерском решавању алгоритамски тешких проблема.
- Познавање основних (мета)хеуристика и soft-computing техника за алгоритамско решавање проблема,
- Развијање способности класификације проблема (одређивања алгоритамске тежине проблема, свођења проблема на постојеће проблеме),
- Избор и дизајнирање (мета)хеуристике адекватне решаваном проблему и оцена квалитета добијеног решења,
- Оспособљеност за рад са разним програмским библиотекама за коришћење (мета)хеуристика опште и посебне намене.
Врсте алгоритама: детерминистички, апроксимативни, рандомизовани, хеуристички и метахеуристички; зашто и када користити (мета)хеуристике. Традиционални детерминистички методи претраживања. Једноставне хеуристичке методе: типови хеуристика, конструкција хеуристика, хеуристике локалног тражења, хеуристике базиране на локалном тражењу, итеративно локално тражење. Метахеуристике: еволутивно израчунавање (EC), еволутивни алгоритми (EA), еволутивне стратегије (ES), еволутивно програмирање (EP), генетски алгоритми (GA), генетско програмирање (GP), хибридни методи; табу претраживање (TS), симулирано очвршћавање (SA), квантно очвршћавање (QA), оптимизациони алгоритми колонија мрава (Ant Colony Optimization, ACO), алгоритми интелигенције роја (Swarm Intelligence, SI), миметички алгоритми (Memetic Algorithms, MA). Soft-computing: вештачке неуралне мреже (ANN), ћелијске неуралне мреже (CNN), алгоритми базирани на фази логици (FA), хибридни методи (неуро-фази, фази-генетски итд.). Коришћење хеуристика, метахеуристика и soft computing-a у алгоритамском решавању тешких (оптимизационих) инжењерских проблема, као што су линеарно програмирање (LP), целобројно програмирање (IP), 0-1 целобројно програмирање (0-1 IP), нелинеарно програмирање (NLP), проблеми са једним (сингле објецтиве, SO) или више (multi objective, MO) циљева оптимизације.
Предавања; Аудиторне вежбе; Рачунарске вежбе; Лабораторијске вежбе; Консултације.
Аутори | Назив | Година | Издавач | Језик |
---|
Zbigniew Michalewicz, David B. Fogel | How to Solve It: Modern Heuristics | 2004 | 2nd ed. Revised and Extended edition, Springer | Енглески |
Daniel Ashlock | Evolutionary Computation for Modeling and Optimization | 2006 | Springer | Енглески |
J.-S. R. Jang, C.-T. Sun, E. Mizutani | Neuro-Fuzzy and Soft Computing | 1996 | Prentice-Hall | Енглески |
T. Back, David B. Fogel, Z. Michalewicz | Handbook of Evolutionary Computation | 1997 | Springer | Енглески |
Предметна активност | Предиспитна | Обавезна | Број поена |
---|
Присуство на вежбама | да | да | 5.00 |
Одбрањене рачунарске вежбе | да | да | 20.00 |
Писмени део испита - комбиновани задаци и теорија | не | да | 70.00 |
Присуство на предавањима | да | да | 5.00 |
| Име и презиме | Вид наставе |
---|
| | Предавања |
| | Предавања |
| | Лабораторијске вежбе |