Програм се примењује од 01.10.2006..
Намера наставника је да кроз овај курс студент:- научи основне појмове и дефиниције механике као науке о силама односно, кретању и деформацијама тела под дејством сила,- разуме употребу тих појмова у контексту учења да се проблем постави и да се проблем реши,- развије способност препознавања проблема механике у смислу идентификације, формулације (модела) и могућег решавања,- упозна основне принципе инжењерског расудјивања и доношења одлука.
После овог курса студент треба да је способан да:- повеже стечено знање са курсем отпорности материјала који непосредно следи, као и да га примени у инжењерским дисциплинама које у свој алат укључују механику,- препознаје различита кретања реалних система, ефекте различитих дејстава (сила и спрегова сила), анализира трење и биланс енергије, - комуницира са другим инжењерима и ради у тиму,- самостално вежба, марљиво ради и креативно размишља (демонстрира разумевање и вештину као и да научено употреби за дизајн нових решења инжењерских проблема),- самостално настави учење механике ако за то буде потребе.
Објекти проучавања и њихова основна померања. Сила, Момент силе за тачку (и осу) спрег сила. Системи сила и спрегова сила. Примери 1-16.Основни атрибути кретања тачке. Глобална и локална својства кретања крутог тела. Матрични начин задавања кретања. Теорема Ојлера. Сложено кретање тачке. Теорема Кориолиса. Примери 17-40.Аксиоме динамике. Количина кретања, момент количине кретања за изабрану тачку, кинетичка енергија материјалне тачке и теореме о њиховим променама. Основне теореме динамике система. Еквивалентни системи сила. Њутн-Ојлерове једначине. Кенингова теорема. Општи случај кретања крутог тела. Линеарни комплементарни проблеми. Примери 41-80. Поасонова теорема. Инваријанте система сила. Услови равнотеже за једно и више тела. Примери 81-100.Примери увек почињу од једноставнијих задатака а завршавају се са конкретним инжењерским применама. На пример коленасто вратило мотора, куглични лежај, универзални (Карданов) зглоб, диск на храпавој равни; слободне, принудне и пригушене осцилације са једним и два степена слободе; динамички амортизер, динамичко уравнотежење ротора и слично. У оквиру примера проучавају се и различити модели трења, елементи теорије судара, као и оптерећење линијских носача.
На предавањима се користи дедуктивни метод. Селектују се појмови и методе који се могу применити на решавање великог броја задатака. Ретко се један исти задатак решава са више различитих метода. Препоручено је активно учешће студената тако да се свака од лекција савлада већ на часу. На предавањима се уради један део примера, преостали се раде на вежбама али и самостално код куће кроз домаће задатке. Студенти који ураде домаће задатке из сваке групе примера стичу право да предјени део градива полажу током семестра и тако положе цео или део практичног дела испита задатке, одмах пошто је градиво из области предјено. Поред редовних одржавају се и предиспитне консултације као рачунарске вежбе и то са непосредном припремом за проверу разумевања предјеног дела градива, компјутерским анимацијама, и интернет водичем. Практични део - задаци положени током семестра важе само у првом наредном испитном року. На усмени део позивају се само студенти који су положили практични део.
Аутори | Назив | Година | Издавач | Језик |
---|
Маркеев | Теоријска механика | 1990 | Наука Москва | Руски језик |
Спасић | Механика | 2007 | у припреми | Српски језик |
Колесников | Збирка задатака из механике | 1984 | Наука Москва | Руски језик |
Glocker Ch. and Pfeiffer F. | Dynamics of systems with unilateral constraints | 1999 | Springer | Енглески |
Мешчерски И.В. | Збирка задатака из теоријске механике | 1986 | Наука, Москва | Српски језик |
R. Leine and H. Nijimeijer | Dynamics and bifurcation of non-smooth mechanical systems | 2004 | Springer- Berlin | Енглески |
Предметна активност | Предиспитна | Обавезна | Број поена |
---|
Присуство на вежбама | да | да | 5.00 |
Домаћи задатак | да | да | 5.00 |
Домаћи задатак | да | да | 5.00 |
Домаћи задатак | да | да | 5.00 |
Домаћи задатак | да | да | 5.00 |
Присуство на предавањима | да | да | 5.00 |
Усмени део испита | не | да | 40.00 |
Практични део испита - задаци | не | да | 30.00 |
| Име и презиме | Вид наставе |
---|
| | Предавања |
| | Предавања |
| | Аудиторне вежбе |
| | Аудиторне вежбе |