Program se primenjuje od 01.10.2013..
Cilj predmeta Menadžment inovacija i promena jeste da omogući studentima da razumeju koncepte inovacija i promena, njihove međuzavisnosti i da na bazi tog razumevanja razviju znanja i veštine neophodne za upravljanje inovacijama i promenama. Cilj predmeta je da kod budućih inženjera razvije sposobnosti (1) analize dosadašnjeg i budućeg razvoja tehnologije i tržišta povezanog sa određenim proizvodom/uslugom ili procesom; (2) prepoznavanja izvora promena unutar i van organizacija; i (3) sinteze odgovarajućih strategija za upravljanje inovacijama i promenama. Dodatno, studenti će steći osnovna znanja o elementima i zaštiti intelektualne svojine.
Studenti koji odslušaju predmet, izvrše predispitne obaveze i polože ispit su osposobljeni da: (1) koriste alate za analizu razvoja tehnologije i tržišta povezanog sa određenim proizvodom/uslugom ili procesom, (2) da na osnovu rezultata analize izvode zaključke, predlažu i upoređuju različite inovacione strategije; (3) oblikuju akcioni plan kojim se vrši primena odabrane strategije i (4) učestvuju u primeni strategije kroz razvoj samostalnog (na tehnologiji zasnovanog) preduzetničkog poduhvata ili u preduzeću sa pozicije inženjera koji se bavi razvojem novih proizvoda, koji vodi istraživački tim ili se nalazi na rukovodećoj poziciji. Takođe, biće osposobljeni da analiziraju kontest promene u različitim organizacijama i definišu strategije i planove za usvajanje i kreiranje promena.
Ovaj predmet razmatra menadžment inovacija i promena iz dve različite perspektive: perspektive malih, brzo rastućih inovativnih firmi i perspektive velikih kompanija u privatnom sektoru. Ključne promene u organizaciji i spoljašnjem okruženju. Prepoznavanje, izbor, usvajanje i reagovanje. Različiti modeli upravljanja promenama; detaljan opis Adižesovog modela. Donošenje kvalitetnih odluka. Elementi efikasnog sprovođenja odluka u preduzeću. Inovacija i invencija. Strategije sprovođenja promena. Organizacija i promene, uticaj inovacionih aktivnosti na promene u preduzeću . Upravljanje promenama u uslovima krize. Tipologija inovacija. Inovacije i promene. Inovacija kao menadžment i inženjerski proces. Inovacije i preduzetništvo. Modeli inovacionih procesa od ideje do realizacije. Inovacione strategije; Nacionalno i konkurentsko okruženje; Pozicija preduzeća (osnovne kompetencije, pet porterovih sila). Inovacija i uticaj tehnoloških trajektorija; Unutrašnji procesi i resursi; Uloga intelektualne svojine u menadžmentu inovacija; Merenje inovativnosti; Inovativna organizacija (tipovi, karakteristike, organizaciona struktura i organizaciona kultura). Inovacioni radar;
Nastava na predmetu se odvija kroz predavanja i vežbe. Predavanja kombinuju teoriju i praktične primere koji su baza za diskusiju. Predavanja delom realizuju gostujući predavači. U okviru vežbi, rad će se odvijati u grupama i samostalno. Deo vežbi se odvija kroz posetu odgovarajućim organizacijama – poslovnim inkubatorima, Zavodu za intelektualnu svojinu i slično.
Autori | Naziv | Godina | Izdavač | Jezik |
---|
Biljana Stošić | Menadžment inovacija – ekspertni sistemi, modeli i metodi | 2007 | FON, Beograd | Srpski jezik |
Isak Adižes | Upravljanje promenama | 2005 | Adižes, Novi Sad | Srpski jezik |
Tidd, J., Bessant, J. & Pavitt, K., | Managing Innovation: Integrating Technological, Market & Organisational Change | 2005 | 3rd Edition, John Wiley & Sons, Chichester | Engleski |
Željko Tekić i Jelena Borocki | Menadžment inovacija i promena - elektronska skripta | 2011 | Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu | Srpski jezik |
Predmetna aktivnost | Predispitna | Obavezna | Broj poena |
---|
Prisustvo na vežbama | da | da | 5.00 |
Pismeni deo ispita - kombinovani zadaci i teorija | ne | da | 70.00 |
Prisustvo na predavanjima | da | da | 5.00 |
Seminarski rad | da | da | 20.00 |
| Ime i prezime | Vid nastave |
---|
 | | Predavanja |
 | | Auditorne vežbe |
 | Orčik Anja Stipendista Min.nauke na dokt.studijama | Auditorne vežbe |
 | | Auditorne vežbe |
 | | Auditorne vežbe |