У Галерији ИТД (Институт за трансфузију дизајна) на Петроварадинској тврђави у Новом Саду до петка, 22. децембра 2017. године можете посетити изложбу студентских завршних радова из области графичких комуникација и дизајна Diploma Pro 4 – Graphic Communication and Design Theses Exhibition.
У четвртом циклусу излагачког пројекта DIPLOMA PRO 4 учествују три респектабилне високообразовне институције из региона: Графички факултет, Универзитет у Загребу; Катедра за информационе и графичке технологије, Департман за текстил, графичку уметност и дизајн – НТФ, Универзитет у Љубљани и Департман за графичко инжењерство и дизајн, Факултет техничких наука, Универзитет у Новом Саду.
Излагачки пројекат DIPLOMA PRO замишљен је као платформа за унапређивање едукацијских оквира за образовање дизајнера, у оквиру које се бијенално прате промовишу и публикују добре праксе дизајна, теорије дизајна и резултата истраживања.
Свака партнерска високообрзовна институција специфична је по томе да је у оквиру културе дизајна развила едукацијске оквире и сконцентрисала се, истраживачки и практично, на решавање специфичних проблема у доменима графичке комуникације и дизајна. На изложби у могућности смо да сагледамо примере добре праксе студентских завршних радова из домена у којима ове партнерске институције могу да понуде највише.
Каталог Изложбе доступан је
ОВДЕ.
Изложба DIPLOMA PRO 4 реализује се у оквиру иницијализације пројекта: Adria Design Culture Exchange а аутор изложбе је Проф. др Урош Недељковић.
ГОВОРЕЋИ О ДИЗАЈНУ, СХВАТАМО ДА СМО УВЕК НА ПОЧЕТКУ – део из приказа изложбе, Доц. Др Владимир Димовски
“Радови изложени на изложби Diploma Pro 4 су ту да би промовисали студенте, али излагачи су подједнако и професори и факултети - јер је заједнички дијалог свих нас залог будуће сарадње. Њихова разноликост је најбољи показатељ тенденција и циљева за које се залажемо. У њима је успешно балансирана стваралачка и инжењерска компонента, тренутна актуелна технологија са вечитим питањима обликовања лепог и функционалног. Та равнотежа је присутна без обзира на област коју је студент изабрао, а избор области је заиста разноврсан: од интерактивних медија и просторног моделовања, преко типографије и индустијског дизајна, web-дизајна, амбалаже, дизајна књиге и илустрације…
Догађаји оваквог типа предлажу повезивање земаља региона у мрежу институција, чији ће студенти и професори имати прилике да размењују искуства не само на изложбама завршних радова, већ и у самом процесу њиховог формирања. Adria Design Culture Exchage је формирана са тим циљем - унапређењем образовања профила дизајнера, кроз развој нових метода који одговарају темпу епохе. Фокус је померен са појединачних аспеката дизајнерског процеса, а угао гледања много је шири, јер мора да обухвати све оно што је дефинисано као култура дизајна. Сви са којима делимо овакве погледе на струку могу себе сматрати члановима. Од нас се очекује да аутентичним пројектима допринесемо разноликостима које овај регион својом богатом историјом већ потврђује.”
МАНИФЕСТ МРЕЖЕ ADRIA DESIGN CULTURE EXCHANGE – део Манифеста, Проф. др Урош Недељковић
“Адрија регион, богат културом и културним дијалектима, различит по степену развоја, због свега тога веома је погодан полигон за анализу различитих појавности и праћења различитих токова. У овом региону, у веку нове професије – дизајна, основано је више центара за едукацију примењених уметника, касније и дизајнера, који су са временом веома успешно прожимајући студијске програме кроз различите аспекте дисциплина, успели да произведу довољно квалитетан кадар који је привреди могао да понуди решења и концепте производа, односно, културу комуникације путем новообликоване визуелне стварности.
Изучавање култура дизајна овог региона у савременом контексту не подразумева потрагу за универзалним обрасцем, униформисањем или идентитетом у старом смислу, јер данас наше народе повезује подједнака заинтересованост за слично и разнолико, специфично локално, завичајно, кроз предмете материјалне и нематеријалне културе. Савремени дискурс дизајна не истражује толико форму колико практичне могућности, односно ефективност остварене комуникације путем дизајна. Сходно томе, овај хетеротопијски плодан регион, чини незаобилазним предметом заједничког истраживања у домену културе дизајна.
Данас дизајнера све више, знатно више него раније, карактерише укључивање у токове припреме пласмана поруке, токове производње, реализације и дистрибуције производа. То истовремено перманентно изазива едукацијске оквире. Стога високо образовне институције на којима је одговорност за развој квалитетног дизајнерског и инжењерског кадра, у циљу развоја националних индустрија и тржишта на ширем простору, морају истраживати и размењивати резултате, искуства и примере добре праксе, развијати везе између дизајна и ширег контекста дисциплина науке, уметности и технике, како би студентима омогућили да искусе стваран потенцијал поља деловања.
Идеја умрежавања у оквиру ADCE пројекта, поред наведених интересних сфера, подстакнута је заједничким интересима између високо образовних институција – партнера, да се унапреде резултати, дефинишу стратегије развоја и заједничког система образовања на највишем нивоу са идејом да та сарадња кулминира у Joint Design Reserch PhD програм.”
ФОТО: Никола Стојановић