ИИ саветовање са међународним учешћем у организацији
Департмана за саобраћај ФТН под називом „Савремене тенденције унапређења саобраћаја у градовима“ одржаће се 15. и 16. октобра 2009. године у хотелу Парк.
Акценат саветовања је на све већем броју путничких аутомобила у нашим градовима у којима и даље није учињен виднији напредак у развоју уличне мреже, унапређењу система паркирања и побољшању система јавног градског и приградског превоза. Једини »напредак« који је евидентан у предходне две године је све више аутомобила и отровних гасова на нашим улицама као и све трагичније последице саобраћајних незгода. Главни узроци су и даље исти: недовршени системи уличне мреже, неадекватно решавање проблема паркирања, углавном на штету пешака, у већини градова драстичан пад квалитета јавног превоза. Истраживања у саобраћају указују да уколико се настави тренд стопа раста саобраћаја од 2 – 3% годишње, у нашим градовима до 2010. године једновремени број возила у саобраћају ће да се повећа за најмање 10 – 15 % чиме би, у већини случајева, био превазиђен капацитет главних градских саобраћајница.
Какве промене могу да се очекују у саобраћају, посебно у градовима? Ми на то немамо одговор. Несумњиво је да ће, ако већ сада опада промет горива, бити мање возила у саобраћају. Да ли је то шанса да у овим кризним временима да се започне нешто што је већ требало одавно, о чему се причало на прошлом, И Саветовању? Мото, који је тада прихваћен, »У сусрет хуманом граду« остаје и даље. »Хумани град« једно од начела одрживе мобилности, чији принципи у садашњим околностима новонастале кризе добијају још више на значају.
Принципи »Одрживог транспорта« (»Sustainable Transport«) су изазвали читаву револуцију у приступу и методама решавања проблема саобраћаја у градовима. Одрживи транспорт настао у оквиру покрета »Одрживи развој« (»Sustainable Development«), чији основни принцип гласи: »Одрживи развој јесте развој који задовољава потребе садашњице, а да не доводи у питање способност будућих генерација да задовоље властите потребе«, прихваћен је као начин деловања у решавању проблема саобраћаја у градовима у већини развијених земаља у свету. Одржива мобилност (Sustainable mobility), Нова мобилност (New Mobility), Зелени транспорт (Green Trasport), Одржива инфраструктура (Sustainable Infrastructure) и сл., подразумевају мере произашле из дефиниције одрживог транспорта чији је основни циљ смањење степена коришћења аутомобила уз истовремено повећање мобилности становништва у градовима.
Основни циљ овогодишњег Саветовања је да се стручна јавност упозна са могућим мерама штедње у саобраћају, али не на штету смањене мобилности, већ напротив да се укаже како и у условима штедње могу да се користе алтернативни видови саобраћаја који не ограничавају мобилност.
Да би овај циљ био остварен, еминентни страни и домаћи аутори са искуствима из праксе која је примењива и у нашим условима, као и колеге са интернационалним искуством у решавању проблема урбаног саобраћаја, постараће се да нам пренесу своја сазнања и помогну нам да покушамо да их применимо у нашим условима. Оваква размена искустава омогућава да се дефинишу проблеми који су, мање више, заједнички за све наше градове, а потом и начин како да се институционализовано заједнички решавају, као што то већ дуже време чине неки градови у ЕУ (OPIUM Consortium).